- Zadania i czynności robocze.
Głównym obowiązkiem urzędnika jest wydawanie kart, dokumentów licencyjnych. Urzędnik obsługuje obywateli w zakresie przyjmowania dokumentów, dzięki którym jest wydawana administracyjna zgoda na podjęcie legalnej działalności gospodarczej(wydanie koncesji), na legalny pobyt za granicą(wydawanie kart stałego pobytu, pomoc w uzyskaniu statusu uchodźcy), bądź zgodna na wyjazdy zagraniczne(wydawanie paszportów). Ponadto praca urzędnika skupia się na wypełnianiu wniosków i różnego rodzaju dokumentów. Taki urzędnik powinien mieć łatwość w wypełnianiu wniosków, gdyż zwykły człowiek może nie umieć prawidłowo wypełniać wniosek. Następnie urzędnik przyjmuje wypełnione wnioski i sprawdza je pod względem prawdziwości danych, ilości załączników. Urzędnik posługuje się dużą ilością kwestionariuszy. Udziela porad jak trzeba wypełniać wnioski, by pomyślnie przeszły przez ręce komisji. Poza tym informuje o kosztach wydania licencji i o konsekwencjach prawnych. Dodatkowo pracownik urzędu porządkuje, archiwizuje dokumenty i dokonuje ich ewidencji. Niejednokrotnie przeprowadza wywiady środowiskowe lub zapoznaje się z wynikami rozmów innych urzędników, aby potwierdzić prawdziwość danych np. aby sprawdzić prawdziwość sytuacji życiowej wnioskodawcy. Po pozytywnym rozpatrzeniu kwestionariusza wydaje licencję zgodnie z określonym czasem przez administrację. W celu wydania dokumentu, urzędnik wzywa petenta do odebrania i podpisania licencji. Fakt ten musi odnotować i zarchiwizować, najczęściej na dany okres, potem są dokumenty niszczone. Jest to bardzo ważne w pracy urzędnika, by wszystko było uporządkowane. Może się zdarzyć tak, że licencja zostanie cofnięta wskutek wykroczenia bądź popełnienia jakiegoś przestępstwa gospodarczego. W takim przypadku urzędnik zostanie wezwany jako biegły, świadek w śledztwie. Wtedy musi zostać odebrana licencja. Jeśli urzędnik przeoczył, czy zostaną wykryte jakieś niedociągnięcia w pracy urzędnika, wtedy może być ukarany dyscyplinarnie, zwolniony z pracy lub przekazany organom ścigania.
CV urzędnik
List motywacyjny urzędnik
Podanie o pracę urzędnik
- Środowisko pracy.
Miejscem pracy urzędnika jest biuro, w którym udziela licencji. Do jego użytku są udostępnione sprzęty takie jak: komputer, faks, drukarka, ksero, skaner, meble biurowe. Urzędnik ma do dyspozycji wiele rodzajów dokumentów: formularze, wnioski, wzory konkretnych dokumentów. Wraz z postępem i wszechobecną komputeryzacją, większą rolę odgrywają sprzęty komputerowe i powiązane z nimi urządzenia peryferyjne(modem, skaner, drukarka). Najważniejszym urządzeniem jest oprogramowanie obsługi transferu danych, arkuszy kalkulacyjnych, programów do obsługiwania sieci komputerowych czy edytorów tekstu. Biura muszą się dostosować do standardów światowych. Taki rodzaj biura nie może odbiegać od ustalonych standardów. Urzędnik styka się w pracy z dużą ilością osób. Ma bezpośredni kontakt z klientem. W tym zawodzie wymaga się od pracowników wysokiej kultury osobistej, elokwencji, inteligencji i umiejętności pracowania pod presją czasową i w stresie. Dodatkowym atutem są kompetencje językowe, zwłaszcza w pracy z uchodźcami. Urzędnik w czasie wykonywania swoich obowiązków odpowiada na pytania związane z koncesją gospodarczą, paszportu czy zalegalizowaniem pobytu na terytorium innego kraju. Powinien mieć świetne rozeznanie w prawie administracyjnym, gospodarczym. Udziela również wyjaśnień dotyczących dokumentów, załączników oraz opłat skarbowych. Każdą problematyczną decyzję konsultuje ze swoim kierownikiem działu. Wszystkie wymienione czynności maja charakter usługowy wobec obywateli ubiegających się o przyznanie danej licencji.
- Wymagania psychologiczne, wymagania zdrowotne i fizyczne, warunki podjęcia pracy w zawodzie.
Osoba pracująca na stanowisku urzędnika, udzielającego licencji powinna się cechować ogromną cierpliwością, wysoką kulturą osobistą w kontaktach międzyludzkich. Powinna zachowywać spokój i opanowanie podczas sytuacji stresujących w biurze, wynikłych z jakiś niepożądanych sytuacji. Urzędnik powinien szybko i profesjonalnie obsłużyć swoich klientów. Urzędnik doradza, informuje, przestrzega interesantów. Do tych obowiązków jest potrzebna umiejętność klarownego i logicznego formułowania myśli. Do pracy przydaje się dobra pamięć i doskonałe łączenie faktów, zwłaszcza podczas przeprowadzania wywiadów środowiskowych i weryfikowania ich treści, przy decydowaniu czy interesant może dostać licencję, czy nie. Urzędnik powinien pracować w szybkim tempie, gdyż w urzędach jest sporo ludzi ubiegających się o upragnioną licencję. Jednak szybkie tempo pracy nie zwalnia pracownika od krytycznej i profesjonalnej obsługi klienta. Praca w urzędzie jest uporządkowana i zorganizowana, o taki stan rzeczy powinni zadbać pracownicy urzędu. Obowiązki urzędnika organów udzielających licencji może sprawować osoba niepełnosprawna (dysfunkcja kończyn dolnych). W związku z tym budynek urzędu powinien być przygotowany architektonicznie pod taką osobę. Urzędnik musi mieć sprawny umysł, wzrok i słuch, a przede wszystkim narząd głosu.
- Możliwości awansu w hierarchii zawodowej, możliwość podjęcia pracy w zawodzie, zawody pokrewne, polecana literatura.
Przede wszystkim urzędnik, aby rozpoczął pracę w zawodzie, a następnie zdobył awans musi mieć co najmniej wykształcenie średnie, a najlepiej wyższe o profilu administracyjnym, bądź filologicznym(w przypadku pracy z uchodźcami). Praca urzędnika ds. wydawania koncesji jest ograniczona pod względem awansu. Jest to praca rutynowa rzadko pozwalająca na wykazanie wybitnych zdolności pracownika. Najważniejsze dla urzędnika jest zdobycie doświadczenia, które w późniejszym okresie kariery zawodowej może wpłynąć na przyjęcie na nowe, lepsze stanowisko. Taki urzędnik może również sam otworzyć agencję zajmującą się ochroną praw patentowych lub rozpoczęcie działalności doradczej. Zazwyczaj do pracy przyjmuje się osoby młode i energiczne, chętne do pracy, posiadające wykształcenie wyższe. W urzędach, które się mieszczą w małych ośrodkach miejskich, zatrudnia się osoby w średnim wieku. górną granicą wieku jest 40 lat.
- Możliwości zatrudnienia oraz płace.
Typowym miejscem zatrudnienia są urzędy gminne i wojewódzkie, urząd patentowy, instytuty badawczo-wdrożeniowe, prywatne agencje ochrony patentowej oraz osoby prywatne utrzymujące się ze sprzedawania własnych patentów. W dużych ośrodkach miejskich młodzi, wykształcenie urzędnicy mają największe szanse na zdobycie pożądanego zatrudnienia, a także w gminach położonych daleko od wielkich aglomeracji. Zdarza się, że urzędnicy do spraw wydawania koncesji są zatrudniani przez wojsko czy policję w charakterze pracowników cywilnych(wydawanie przepustek, zezwoleń na posiadanie broni palnej, licencję na wykonywanie zawodu ochroniarza i detektywa, zezwolenia na posiadanie dokumentów broni służbowej). Najczęściej zatrudnienie znajdują absolwenci studiów administracyjnych, gdyż są bardzo dobrze wyszkoleni pod względem prawniczym i ekonomicznym. Ponadto w takich urzędach zatrudnienie znajdą absolwenci studiów orientalistyki czy filologicznych.